Home Nyheter Rallyutskottet på besök

Rallyutskottet på besök

923
0
SHARE
Foto: GUNNAR ERIKSSON

SYNPUNKTER. Under lördagseftermiddagen hade Svenska Bilsportförbundets Rallyutskott bjudit in till ett ”Öppet rallyforum” i Umeå med ett 20-tal rallyentusiaster på plats.
– Att vi gör detta beror på att vi vill förklara vad vi gör, men också samla in synpunkter, sa Janne Rydh som är ordförande i rallyutskottet som består av fem ledamöter.

Stort mandat
Rallyutskottet jobbar, så att säga, underställt Svenska Bilsportförbundet, men har tämligen stort mandat att bestämma kring reglementen, tävlingar, utrustningar, andra bestämmelser och allt vad det nu är.

För att få en ännu bättre kontakt med det levande rallylandet Sverige så genomförde Rallyutskottet gångna helg något av en ”Eriksgata” under namnet ”Öppet rallyforum” med stopp i Luleå, Sundsvall och däremellan under lördagen i Umeå.

– I de andra landsdelarna har vi haft en träff i Götaland och en i Svealand. Här tyckte vi sett till geografin att det här med tre träffar på tre dagar var det bästa upplägget, sa Janne Rydh.

Rallyentusiaster
På åhörarplats fanns rallyentusiaster från Skellefteå i norr till Ö-vik i söder och då pratar vi om tekniker, aktiva förare och kartläsare, funktionärer som bland annat tävlingsledare.

Från Vännäs SM-rallystab såg vi på plats bland annat även Lennart Fransson, Roger Fransson, Janne Hellqvist, Lars Isaksson, Eric Lennartsson, Palle Strandgren, Göran Timner och Roland ”Mikro” Åström.

Inledningsvis konstaterade Rydh att rallysporten INTE är rättvis, INTE ofarlig och INTE heller billig.

– Det är liksom utgångsläget, tyckte Rydh men presenterade därefter snabbt ett av utskottets deviser och mål:

”Det måste vara kul! För alla!”

Åhörarna höll med om att rally är kul – om än inte alltid!

Däckreglementet
Rallyutskottet informerade och berättade bland annat om däckreglementet (hur dyra vinterdäck blivit men hur mycket bättre dom håller), återställningskostnader av tävlingskörda rallyvägar, behovet av att hitta ett smidigt träningsreglemente (i dag för krångligt med tillstånd etc), rörkravet i säkerhetsburarna, besiktning av homologerade bilar och mycket, mycket mer.

– I sammanhanget när vi pratar sträckor ska vi komma ihåg att vi i Sverige tävlar på sjukt bra och fina vägar, flikade VOC-generalen Roger Fransson in.

Detta under en intressant och givande eftermiddag där också ett stort antal frågor och synpunkter framfördes av åhörarna på ett konstruktivt sätt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here