Home Nyheter 2018-nyheter med premiär i Rally Vännäs

2018-nyheter med premiär i Rally Vännäs

4070
0
SHARE
Foto: GUNNAR ERIKSSON
RALLY VÄNNÄS. Nästa års SM-serie i rally bjuder på en del nyheter vilka då logiskt ser dagens ljus i Rally Vännäs som är 2018-års första SM-rally.

– Det är alltid spännande med en dos nytt, tycker Rally Vännäs tävlingsledare Roland ”Mikro” Åström.

Jokerpoäng
För det första kommer det 2018 att delas ut Jokerpoäng i en för respektive förare valfri SM-tävling som själv, givetvis i förväg, väljer i vilken tävling under säsongen han vill köra för 50 procent extra SM-poäng.

– De aktiva ska i samband med anmälan meddela om det är just till den tävlingen man vill köra sin Jokertävling. För att man inte ska kunna agera taktiskt så offentliggörs inte vilka som kör för Jokerpoäng förrän startlistan publiceras.

Poängfördelningen i SM-serien är som tidigare att en seger ger 25 poäng, en andraplacering 18, en tredje 15, därefter 12, 10 och så vidare.
I den valda Jokertävlingen får man alltså ett poängpåslag på 50 procent.

– Blir man exempelvis trea får man alltså totalt 22.5 poäng i den tävlingen, berättar ”Mikro”.

Power stage
Precis som tidigare kommer en specifik sträcka – arrangörerna avgör vilken, oftast tävlingens sista – att köras som en Power Stage med extra utdelade SM-poäng.

– Här är det nya till 2018 att det precis som i internationella sammanhang blir en utdelning av 5, 4, 3, 2, respektive 1 poäng, tidigare har det ”bara” varit 3, 2, 1.
Från 2018 blir SM:et ”öppet” för utländska förare vilka får vara med och tävla om
bilsportförbundets medaljer, dock inte RF:s guld som är specifikt för svenska medborgare.

– Utlänningar har ju även tidigare varit med, men då kört, så att säga, utanför SM:et, men 
från 2018 kan de vara med och konkurrera i SM-sammandraget.

Ny indelning
Tittar vi till bilklasserna så blir det en ny indelning då det gäller fyrhjulsdrivna bilar där dettidigare varit trimmat alternativt otrimmat som har gällt.

– Det är fortfarande två fyrhjulsdrivna klasser, men nu en annorlunda uppdelning. Dels en
gemensam klass med internationella R4, R5 och N4-bilar medan den andra klassen
innehåller gamla WRC-bilar, berättar Roland ”Mikro” Åström

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here